پست وبلاگ

سرپرست سازمان هواپیمایی از شرکت فرودگاه‌ها می‌آید؟

سرپرست سازمان هواپیمایی از شرکت فرودگاه‌ها می‌آید؟

به گزارش گروه گردشگری اکوتو ، در دو سال سپری شده از عمر دولت یازدهم بخش حمل‌ونقل هوایی کشور چندان روی آرامش به خود ندیده است؛ اوایل بهمن ماه سال ۹۲ عباس آخوندی در حکمی اسماعیل تبادار استاندارد اسبق بوشهر را به‌عنوان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور منصوب کرد، اما بروز برخی اختلافات بین قائم مقام وقت وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل تازه وارد شرکت فرودگاه‌ها باعث قهر چند روزه تبادار شد، قهری که البته با پادرمیانی وزیر راه و شهرسازی حل و فصل شد.

اما با تشدید اختلافات، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌ها به دلیل آنچه بیماری عنوان شد اردیبهشت ماه سال ۹۳یعنی کمتر از سه ماه پس از انتصاب از سمت خود استعفا داد.

وزیر راه و شهرسازی نیز بلافاصله طی حکمی محمدعلی ایلخانی را به‌عنوان سرپرست این شرکت منصوب کرد؛ عباس آخوندی در حکم انتصاب خطاب به محمد علی ایلخانی تصریح کرده بود: «نظر به استعفای جناب آقای مهندس اسماعیل تبادار از سمت مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور به علت بیماری که مورد قبول اینجانب قرار گرفته است و با توجه به مصوبه مورخ ۱۵/۲/۱۳۹۳ هیئت مدیره آن شرکت بدین وسیله تا تعیین مدیرعامل، سرپرستی شرکت مذکور به حضرتعالی واگذار می شود.»

سرپرست جدید شرکت فرودگاه‌های کشور گرچه مدیر مورد قبول قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بود و عملکرد قابل قبولی نیز در دوران سرپرستی از خود به جای گذاشت، اما بروز پاره‌ای مشکلات و اختلافات در داخل شرکت فرودگاه‌ها سرانجام باعث شد تا به‌طور ناگهانی ایلخانی از سمت خود برکنار شود.

به این ترتیب وزیر راه و شهرسازی یکبار دیگر قلم به دست گرفت و طی حکمی در واپسین روزهای اسفند گذشته به استناد مصوبه ۲۴ اسفند ۹۳ مجمع عمومی و ماده ۲۲ اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها، حکم ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت فرودگاه‌های کشور را برای رحمت‌الله مه‌آبادی امضا کرد.

از روزهای پر فراز و نشیب شرکت فرودگاه‌ها که بگذریم نوبت به سازمان هواپیمایی کشوری می‌رسد، سازمانی که ۱۵ آبان‌ماه سال ۹۲ با تصویب هیات دولت علیرضا جهانگیریان به‌عنوان مدیرعامل آن جایگزین حمیدرضا پهلوانی شد.

جهانگیریان در روز معارفه خود سخنان جالبی را بیان و اعلام کرد که به خاطر قول وزیر، رئیس شدم؛ « فقط به واسطه قول وزیر در خصوص در اختیار گذاشتن «اهرم‌ها» مسئولیت سازمان هواپیمایی را پذیرفتم. اهرم‌های لازم برای نظارت را در اختیار نداشته‌ایم و با توجه به قول وزیر راه و شهرسازی در خصوص در اختیار قرار دادن این اهرم‌ها مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری را پذیرفتم.»

در همان زمان بحث آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر اساس ماده قانونی برنامه پنجم توسعه مطرح شد تا به این ترتیب خیلی زود اختلاف بین قائم مقام سابق وزیر راه و شهرسازی و رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری نمایان شود. با آن‌که این دو مقام تلاش می‌کردند این اختلافات به بیرون درز نکند، اما اظهارنظرهای بسیار متفاوت آنها در خصوص یک موضوع واحد مانند آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و متولی اصلی اجرای این برنامه نشان داد باید انتظار اتفاق مشابهی با شرکت فرودگاه‌ها را این بار در سازمان هواپیمایی داشت.

بر اساس شنیده‌ها از اوایل سال گذشته قائم مقام سابق وزیر راه به‌دنبال جایگزینی برای رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی بود، اما در این بین بروز برخی مقاومت‌ها باعث شد تا سرانجام وی پس از چند ماه عطای اتاق ۱۴۰۵ طبقه چهاردهم ساختمان وزارت راه و شهرسازی را به لقای آن ببخشد.

در کش و قوس تلاش برای تغییر ریاست سازمان هواپیمایی کشوری اتفاق ناگواری در حمل‌ونقل هوایی کشور روی داد و یک فروند هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان مردادماه سال گذشته درست چند ثانیه پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و ۴۰ نفر از مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند.

این مسئله با واکنش شماری از نمایندگان مجلس روبرو شد و آنها خواستار مشخص شدن هر چه سریعتر دلایل این سقوط مرگبار شدند. در همان هفته اول جهانگیریان رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد ۵۰ درصد جعبه‌های سیاه این هواپیما بازخوانی شده است، اما هر چه زمان می‌گذشت خبری از بازخوانی ۵۰ درصد بقیه نشد تا صبر نمایندگان لبریز شود تا آنجاکه « آخرین اقدامات در خصوص متخلفین سقوط حادثه هواپیمایی آنتونوف ۱۴۰ چه بوده است؟» به‌عنوان یکی از موارد بیست و چهارگانه استیضاح وزیر راه و شهرسازی گنجانده شد.

در ماه یازدهم سقوط آنتونوف ۱۴۰ به سر می‌بریم و مسئولان و دست‌اندرکاران دولت یازدهم هنوز نتوانسته‌اند معمای این سانحه دلخراش را حل کنند. گفته می‌شود یکی از دلایل استعفای علیرضا جهانگیریان مربوط به فشارهای ناشی از سانحه و عدم اعلام دلایل آن بوده است، اما باید این مسئله در نظر داشت که طی روزهای آینده قرار است استیضاح وزیر راه و شهرسازی به صحن علنی مجلس برود. این احتمال وجود دارد که با قبول استعفای معاون سابق از سوی آخوندی مسیر استیضاح را به کلی تغییر دهد و دیگر نمایندگان پیگیر دلایل سقوط آنتونوف ۱۴۰ حداقل تا چند ماه آینده نباشند.

در این بین گفته می شود وزیر راه و شهرسازی تا انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری، سرپرستی را برای این سازمان منصوب می‌کند. یکی از گزینه‌هایی که از وی به‌عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی نام برده می‌شود عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌هاست که سابقه مدیرعاملی شرکت فرودگاه‌های کشور را نیز در کارنامه کاری خود دارد. شاید قرار است در بخش حمل‌ونقل هوایی کشور همه چیز به “شرکت فرودگاه‌ها” ختم شود و مدیران این بخش حلال مشکلات باشند.

البته از مدیرعامل سابق هواپیمایی آسمان و همچنین مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان گزینه‌های سرپرستی بر سازمان هواپیمایی کشوری نام برده می‌شود. پاییز سال ۹۲ از «مورد اول» به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست سازمان هواپیمایی کشوری نام برده می‌شد که این‌گونه نشد و قرعه به نام جهانگیریان افتاد. جهانگیریانی که به خاطر قول وزیر راه و شهرسازی سمت ریاست سازمان هواپیمایی را قبول کرد و این‌گونه به نظر می‌رسد پس از ۲۰ ماه باز هم به خاطر وزیر راه استعفا داده است.

درباره ی اکوتو

اکوتو ، یعنی اقتصاد و گردشگری در خدمت هم ، در کنار هم ، گردشگری صرف برای قشر مرفه جامعه است و اقتصاد صرف ، برای کسانی است که فکر می کنند زندگی فقط پول است ! باید پول درآورد و از زندگی لذت برد ، گردشگری شاید بهترین لذت دنیاست...

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *