پست وبلاگ

ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود

ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این‌ که از مجموع ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، حدود ۴۰ درصد آن‌ها یعنی ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده‌اند و باید از رده خارج شوند، گفت: امروز تهران تنها ۴ هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد و میلیون‌ها شهروند تهرانی که از این وسیله برای ترددهای روزانه خود استفاده می‌کنند، در حال حاضر چاره‌ای ندارند جز این که با همین ۴ هزار دستگاه اتوبوس مدارا کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، هر یک هزار شهروندی که در شهرهای بزرگ جهان زندگی می‌کنند باید حداقل یک دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشند، در صورتی که در تهران با ۹ میلیون نفر جمعیت ثابت که تعداد آن روزها به ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند، تنها ۴ هزار دستگاه اتوبوس سالم مشغول به کار است.

وی با تأکید بر این‌ که بر مبنای استانداردهای بین‌المللی، ناوگان اتوبوسرانی تهران باید دارای ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس سالم باشد، اعلام کرد: این در حالی است که تعداد اتوبوس‌های سالم تهران، تنها ۴ هزار دستگاه یعنی ۳۶ درصد این رقم است و به عبارتی هر ۲۷۵۰ شهروند تهرانی تنها یک دستگاه اتوبوس سالم در اختیار دارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این‌ که با توجه به برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران و لزوم دست‌یآبی به حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس در پایان برنامه یعنی سال ۹۷، ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۷ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد، اظهار کرد: قوانین بر زمین مانده بسیاری در زمینه جلوگیری از فرسودگی اتوبوس‌ها در شهر وجود دارد که سال‌هاست مورد بی‌ توجهی قرار گرفته‌اند.

تشکری هاشمی با بیان این‌ که به عنوان نمونه، ماده ۷ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب اول دی ۸۶)، تأکید می‌کند که «دولت موظف است سیاست‌های بخش حمل و نقل همگانی شهری را به گونه‌‌ای تنظیم کند که از ابتدای سال ۹۱، در مجموع ۷۵ درصد سفرهای درون شهری پوشش داده شود»، تصریح کرد: این در شرایطی است که سهم و نقش قوه مجریه از تحقق این قانون مشخص نیست.

وی با اعلام این‌ که قانون مذکور در بند دیگری تأکید می‌کند که «دولت باید معادل ۸۲ و نیم درصد قیمت اتوبوس را به عنوان کمک بلاعوض پرداخت کند و شهرداری‌ها نیز ۱۷ و نیم درصد از قیمت اتوبوس‌ را باید پرداخت کنند»، اضافه کرد: بر خلاف این بند صریح قانون، در ۵ سال اخیر نه تنها یک دستگاه اتوبوس که حتی یک ریال بابت خریداری اتوبوس‌ به شهرداری تهران پرداخت نشده و تمامی اتوبوس های جدید، صد در صد از سوی مدیریت شهری و با پول شهروندان تهرانی خریداری می‌شوند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این‌ که قوانین فرا دستی پایتخت در ارتباط با خروج اتوبوس‌های فرسوده کم نیستند، اظهار کرد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور نیز رسیده، هم اکنون باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم.

تشکری هاشمی با بیان این‌‌ که با احتساب توافقات مرحله اول اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، اتوبوس‌های تهران باید به ۱۳ هزار دستگاه می‌رسید، تصریح کرد: عدد رشد اتوبوس‌ها در جریان مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز سالانه یک هزار دستگاه است که تعداد اتوبوس‌های تهران را به ۱۵ هزار دستگاه می‌رساند.

وی در پایان با تأکید بر این‌ که ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط اضطراری اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: در این باره، نه تنها به توافقات مرحله اول طرح هدفمند سازی یارانه‌ها مبنی بر افزایش دو هزار دستگاه اتوبوس جدید به تهران عمل نشد، بلکه تهران از دریافت سهم سالانه اتوبوس‌های مصوب قانون نیز محروم بوده و اتوبوسی از محل سهمیه‌های دولتی نیز دریافت نکرده است.

درباره ی اکوتو

اکوتو ، یعنی اقتصاد و گردشگری در خدمت هم ، در کنار هم ، گردشگری صرف برای قشر مرفه جامعه است و اقتصاد صرف ، برای کسانی است که فکر می کنند زندگی فقط پول است ! باید پول درآورد و از زندگی لذت برد ، گردشگری شاید بهترین لذت دنیاست...

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *