پست وبلاگ

حساسیت به میراث فرهنگی باید مانند بحران آب باشد

حساسیت به میراث فرهنگی باید مانند بحران آب باشد

به گزارش اکوتو ، سیدمحمد بهشتی در همایش هم اندیشی تحقق مبانی برنامه ششم توسعه که در قالب سه کارگاه تخصصی با موضوعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: شرایط در حوزه میراث به گونه ای است که باید مدیریت شود تا همه دست اندرکاران در این سه حوزه از سطح بالایی برخوردار باشند.
وی اصطلاح ملاقات فرهنگی را برای تعامل در این حوزه با کشورهای دیگر به کار برد و تصریح کرد: باید کاری کنیم تا شرایط ملاقات فرهنگی حاصل آید و برای رسیدن به این منظور بایستی آگاهی جامعه نسبت به هویت خود را ارتقاء بخشیم و جامعه را خودآگاه کنیم.
بهشتی درخصوص تکریم گردشگران و آماده سازی شرایط برای این حضور گسترده اظهار کرد: گردشگرانی که به کشور ما می آیند مانند مهمانی هستند که به خانه ما می آیند پس باید برای ورود و پذیرایی از مهمان آبروداری کنیم و اگر چیزی نادرست و ناآماده است آن را درست کرده و برای میزبانی چیزی کم نگذاریم.
وی ادامه داد: مهمان به خانه می آید تا ما را ملاقات کند. و این «ما» میراث فرهنگی ما است و زمانی که می خواهد برود با خود یادگاری می برد که این یادگاری هم همان ‘صنایع دستی’ است. اما اگر مهمان به خانه آمد و ما به سبب ناآمادگی در خانه نبودیم یعنی تخت جمشید ، گنبد سلطانیه، آثار تاریخی و موزه های ما آماده نبود؛ آن گاه تمام تدارکات ما بی فایده است و مهمان با اوقات تلخی می رود.
بهشتی هشدار داد: برنامه پنجم توسعه تمام شد و نباید برای آینده مثل آن عمل کرد. درواقع باید در برنامه ششم برای سازمان میراث فرهنگی در حد بحران آب و بازنشستگی و بالاتر ، اهمیت قائل شویم.
وی اظهارکرد: ما در میراث فرهنگی نیازمند یک نگاه بین المللی هستیم؛ یک نگاه جهانی که به دنیا متصل شویم و از تجربیات آنها بهره ببریم و داشته های خود را به آنها انتقال دهیم.
بهشتی درمورد شرایط میراث فرهنگی بعد از تحریم نیز اظهار کرد: بعد از توافق بزرگ ما در یک موقعیت ناگزیر قرار گرفتیم تا روز به روز بهتر شویم.
در ادامه کارگاه اول، سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث گفت: امروزه در عرصه میراث فرهنگی دو اتفاق خوب افتاده است؛ اول اینکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری دو بند به این سازمان اختصاص دارد و دوم اینکه در ۱۲ محور سازمان برنامه و بودجه که برای برنامه ششم در نظر گرفته شده، یک بند به طور مشخص به گردشگری اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: آنچه این هم اندیشی برای ما اهمیت دارد این است تا در تدوین برنامه ششم بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقطه نظرات کارشناسان، متخصصان و به طور کل ذینفعان حوزه های مرتبط را جمع آوری و در تبیین خط مشی های برنامه پنج ساله ششم توسعه سازمانی مد نظر قرار دهیم.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی از تعیین مسیر جدید در حوزه این سازمان خبر داد و گفت: چون یک سال از برنامه پنجم توسعه باقی مانده، سازمان میراث فرهنگی یک برنامه با عنوان ۵+۱ در نظر گرفته که شامل یک سال برنامه پنجم و پنج سال برنامه ششم است و بدین ترتیب از هم اکنون شیب مناسبی برای برنامه ششم داریم و مسیر سازمان مشخص شده است.
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز گفت: بزرگترین چالش ما آموزش است. از وقتی یک شکاف بین کارشناسان قدیم و جدید افتاده است، ما از کارهای علمی دور شده ایم و کارها به صورت پیمانکاری پیش می رود. بایستی برای این مهم چاره اندیشی کرد و آموزش به شکل صحیح و اصولی آن را احیا کرد.وی افزود: ساختار انجمن های میراث فرهنگی از سال ۸۴ به هم ریخته است، بنابراین طبق برنامه ریزی های انجام گرفته با فعال شدن انجمن های استانی، امید می رود که سازمان های مردم نهاد حیات دوباره پیدا کنند.

طالبیان اظهار کرد: ما از دستگاه های مختلف که آثار منقول و آثار غیرمنقول تاریخی دارند خواسته ایم تا درصدی از بودجه خود را به حفظ و نگهداری از این امر اختصاص دهند.
استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در این همایش گفت: مدیریت پذیری و فراگیری دو بال پرواز میراث فرهنگی است. در رابطه با مدیریت پذیری باید به نتایج عملی توجه بیشتری کنیم. مدیریت مراحل و مراتبی دارد که با اعمال درست آن توازن لازم خود به خود در کارها تحقق پیدا کند.
مهدی مجابی افزود: مدیریت در امر میراث فرهنگی بسیار عمیق، وسیع و ریشه ای برای یک ملت است و با مدیریت اداری و عمومی فرق می کند. به حق و حقوق یک ملت مرتبط است و مشارکت عمومی می طلبد. این مدیریت صرفا یک درخواست و یک آرمان ساده نیست. بنابر این باید مدیریتمان در این زمینه عملیاتی باشد.
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: درباره فراگیری عملی هم باید نتایج این برنامه ها قابل لمس و محسوس باشد. میراث فرهنگی نسبت به سایر بخش ها مثل نقش و جایگاه سلول های بنیادین در بدن است.
وی با اشاره به ضرورت آموزش در میراث فرهنگی اضافه کرد: میراث بعد از جلسات کارشناسی متعدد متوجه شد که آموزش یکی از مسائل مهم پیش روی این سازمان است و پیشنهاد می دهم که همه افراد مرتبط با این سازمان به ویژه تشکل ها و فعالان صاحب ماموریت در بحث آموزش عمومی نقش و مشارکت فراگیر داشته باشند.
وی تصریح کرد: نکته اصلی مکتوم این است که چه نوع آموزشی مد نظر است؟ قطعا آموزش با رویکرد نوین و نه این آموزش غلط فعلی. این آموزش معلم محور و موضوع محور فعلی باید تبدیل به رویکرد آموزش اجتماعی شود. باید مطالعه کنیم تا با کسب تجربه از سابقه آموزش اجتماعی در کشورمان به پیش برویم.
به گفته این استاد دانشگاه، نکته دیگر اینکه در برنامه ششم رویکرد مکانی است که طی آن موزه ها و بافت های تاریخی و تاسیس ۲۰۰ موزه در روستاها و شهرهای کوچک را شامل می شود؛ درحالیکه باید رویکرد محیطی باشد به طوری که نه تنها موزه بلکه مجموعه اخلاقیات تمدنی، علمی و فرهنگی را بتوانیم در این موزه ها بایگانی کنیم و فراخوانی برای این موضوع صورت گیرد.
در پایان این کارگاه، رئیس موسسه ملی گنجینه آب گفت: معمولا نگاه ما به هر سازمان، سازه ای است که مربوط به احداث و مرمت و غیره می شود. اما بخش اصلی تر غیرسازه ای است که باید آسیب شناسی شود.
شهرام کریمی، درباره اهمیت تطبیق قوانین و بودجه هم خاطرنشان کرد: قوانین نوشته شده و معطل مانده هم درد دیگری است، مثلا ماده ۱۱۴ در قانون چهارم که ماده بسیار خوبی بود و اجرایی نشد تاکید دارم که این ماده مجددا احیا شود.از طرفی در منابع مالی هم محدودیت داریم که باید این منابع منطبق با برنامه های ششم توسعه، خواست ها و به اندازه کافی باشد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مشارکت مردم و اصلاح ساختار از وضعیت منفعل به وضعیت فعال هم جزء دستورالعمل ها باید باشد چون هر برنامه ای بدون مشارکت مردم جواب نمی دهد.

درباره ی مهدی ذاکری

خواست خدا ، باعث شد قطعه ای از ایران زیبایمان را ببینم و بشناسم ، علاقه ام برای ایران شناسی بیشتر شد تا شاید عمل کرده باشم به گفته خدای مهربانم " سیرو فی الارض..." . از آنجایی که این سیر در آفاق ، هزینه بردار است ، اقتصاد نیز اصل مهمی است که اخبارش را تقدیمتان می کنم.

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *