پست وبلاگ

گردشگری مازندران همچنان سنتی و بی‌نقشه  است

گردشگری مازندران همچنان سنتی و بی‌نقشه است

به گزارش اکوتو ، سالانه میلیون‌ها مسافر و گردشگر وارد مازندران می‌شوند و به دلیل نبود اقامتگاه‌های مناسب، نداشتن نقشه جامع، امکانات رفاهی کم و فراهم نبودن زیرساخت‌ها، صنعت پاک گردشگری چندان توسعه‌نیافته است درحالی که بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که ورود هر گردشگر در بخش‌های مختلف مانند، پذیرایی و رفاهی، سوخت، سوغاتی و صنایع‌دستی، مجوزها و ورودها تأثیر بسزایی دارد.

آژانس‌های مسافرتی و تور گردانان از بخش‌های توسعه ای و به‌عنوان پیشانی صنعتی گردشگری به شمار می‌روند و در حال حاضر ۲۰۴ آژانس مسافرتی در مازندران فعالیت دارد، دفاتری که فراهم نبودن زیرساخت‌های گردشگری، فعالیت آنان را با مشکل مواجه کرده است.

هوشنگ مرادی فعال حوزه گردشگری و مدیر دفتر آژانس مسافرتی در شرق مازندران که ۱۵ سال در این حوزه اشتغال دارد، می‌گوید: ما باید در شرایط پساتحریم برای رونق گردشگری برنامه و نقشه راه داشته باشیم.

 نبود نقشه جامع را از مشکلات رونق گردشگری بیان می‌کند و معتقد است: با توافق صورت گرفته هسته‌ای شاهد حضور گردشگران زیادی هستیم و بسیاری از هتل‌های کشور تا پایان سال رزرو شده‌اند.

این فعال گردشگری، ایران را به‌عنوان یک کشور ارزان‌قیمت و امن در حوزه سفر برای جهان شناخته‌شده می‌داند و تأکید می‌کند باید مازندران را نیز به گردشگران داخلی و خارجی بیشتر معرفی کنیم.

گردشگری مازندران می‌داند و می‌گوید باید محصولات گردشگری استان شامل هتل‌ها، صنایع‌دستی و جاذبه‌ها در این مناطق بیشتر معرفی شود.

این فعال صنعت گردشگری در مازندران از نبود ظرفیت‌های اقامتگاهی مناسب در استان گلایه می‌کند و می‌گوید: ظرفیت اقامتگاه‌های ما مناسب نیست و به‌عنوان نمونه هتل چهار و پنج ستاره خوب نداریم و در هتل پنج ستاره ما خدمات موردنیاز ارائه نمی‌شود.

وی درعین‌حال، توزیع عادلانه سفر را یکی از آرزوها می‌داند که باید به سمت آن حرکت کنیم و بابیان اینکه دنیا به تور گردانی و توریست، نگاه حرفه‌ای دارد، می‌گوید: مازندران در حوزه گردشگری به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب سنتی عمل می‌کند درحالی‌که باید با اهدای تسهیلات مناسب بانکی برای تجهیز هتل‌ها و افزایش ظرفیت‌ها گام برداشت.

ناساگاری گردشگری با امکانات سنتی

بی‌شک رونق گردشگری پساتحریم در مازندران با امکانات سنتی و اولیه سازگار نیست و به تأکید دیگر فعال صنعت گردشگری، هنوز مسیرهای گردشگری مازندران تعریف‌نشده است و امکانات مناسبی در این بخش نداریم.

محمدحسین زاده مدیر یک آژانس مسافرتی که سال های زیادی از عمرش را در این حرفه صرف کرده است نیز، زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان را برای گردشگری مناسب نمی‌داند و می‌گوید: اگر بخواهیم تور گردشگری را از شرق به غرب استان ببریم به دلیل آنکه مسیر گردشگری تعریف‌شده و اقتصادی نداریم باید ساعت‌ها در ترافیک، وقت تلف شود.

همچنین محمد نوری از دیگر فعالان بخش گردشگری و مدیر آژانس مسافرتی در استان، از دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان پیشانی سفر و گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: آن‌قدر که به چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها در سال‌های قبل توجه شده، نسبت به آژانس‌های گردشگری توجه نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اگر آمار تسهیلات تعلق یافته به صنوف مختلف گردشگری را بررسی کنیم می بنیم دفاتر آژانس‌های گردشگری جایگاهی در این زمینه ندارد و این در حالی است که توقع از آژانس‌های گردشگری بسیار زیاد ولی توجه بسیار کم است و بخشی از مشکلات به زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

نوری بابیان اینکه در ناوگان حمل‌ونقل با مشکل مواجه هستیم، می‌پرسد چند دستگاه اتوبوس خوب و مناسب برای برگزاری تورهای گردشگری در استان وجود دارد؟ و چقدر به آژانس‌ها در این بخش تسهیلات داده‌شده است؟

این فعال گردشگری، راه‌اندازی پروازهای خارجی را آرزوی همه فعالان بخش گردشگری و بخش خصوصی را بازوان دستگاه‌های اجرایی برای توسعه صنعت گردشگری می‌داند.

نقشه راه گردشگری نیاز است

گردشگری مازندران آرام‌آرام به دوران تازه‌ای می‌رود، دورانی که خواه‌ناخواه باید با آن رودررو شود اما به تأکید سید محمد جعفری عضو هیئت نمایندگان و دبیر گروه تخصصی بازرگانی، حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مازندران، استراتژی گردشگری در استان باید تعریف شود و اگر توریست و گردشگری را به‌عنوان یک صنعت می‌شناسیم باید از فعالان این بخش حمایت کرد و یک درصد درآمد صنعت گردشگری جهان به ایران اختصاص دارد.

همچنین رئیس گروه تخصصی گردشگری، سرمایه‌گذاری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران  معتقد است وقتی گردشگر به استان وارد می‌شود در بخش دیگر نیز تأثیر بسزایی دارد و سبب رونق سایر بخش می‌شود.

علی تقی پور به نتایج یک پژوهش تأثیر گردشگری برای حوزه‌های مختلف مانند خوردنی و نوشیدند، هزینه سوخت، سوغاتی و مجوز و ورودها دریکی از کشورهای خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: برای رونق گردشگری در استان باید اول برنامه‌ریزی کرد و نقشه راه داشت.

در حالی گردشگری مازندران به شرایط پساتحریم پا می‌گذارد که امکانات این استان پاسخگوی نیازهای گردشگری داخلی نیست و باید نسبت به افزایش اقامتگاه‌ها، هتل‌های مناسب و زیرساخت‌های گردشگری در استان توجه ویژه‌ای شود.

بر اساس آمار ستاد تسهیلات سفر مازندران این استان در مجموع دارای ۷۴۰ هزار و ۱۹۷ نفر شب ظرفیت اقامت رسمی و غیر رسمی اعم از هتل، متل، هتل آپارتمان، مجتمع های تفریحی توریستی، کمپینگ، زائر سرا، مجتمع های اقامتی، ویلاها و تاسیسات ساحلی است.

درباره ی مهدی ذاکری

خواست خدا ، باعث شد قطعه ای از ایران زیبایمان را ببینم و بشناسم ، علاقه ام برای ایران شناسی بیشتر شد تا شاید عمل کرده باشم به گفته خدای مهربانم " سیرو فی الارض..." . از آنجایی که این سیر در آفاق ، هزینه بردار است ، اقتصاد نیز اصل مهمی است که اخبارش را تقدیمتان می کنم.

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *