پست وبلاگ

خاطرات شمال محاله یادت بره! + تصاویر

خاطرات شمال محاله یادت بره! + تصاویر

اوایل آبان امسال بود که محمدتقی ایرانی، معاون استاندار البرز و فرماندار کرج، طرحی را رسانه‌ای کرد که بر اساس آن “هر خودرو قبل از ورود به جاده چالوس، با پرداخت مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان، اقدام به تهیه کارت تردد کند، در این طرح تنها تعداد مشخصی کارت تردد فروخته می‌شود که متناسب با ظرفیت جاده است و کسانی که بدون کارت وارد محدوده طرح شوند، توسط پلیس و دوربین های ترافیکی، ممانعت یا جریمه خواهند شد.”

3d9b3__1347634784_10-2

این طرح، اگر چه ظاهراً یک پیشنهاد از سوی فرماندار کرج است اما به واقع بر اساس آنچه مسئولان در بخش‌های مختلف اذعان دارند طرح ناپخته، غیرکارشناسی و غیرقانونی است.

4ddd662187a0f153969e715daa4473a0_large

جاده چالوس اگر چه به ظاهر یک جاده عبوری برای رسیدن به شهرهای شمالی کشور است اما به دلیل جاذبه‌های فراوان خود جاده و وجود تفرجگاه‌های با فاصله اندک در میان راه، به تنهایی تبدیل به مقصدی برای گردشگران شده است به طوری‌که روزهای تعطیل آخر هفته همواره مملو از حضور گردشگرانی است که شاید حتی قرار نیست به شمال کشور سفر کنند بلکه تنها برای تفریح چند ساعته وارد این جاده می‌شوند، اتفاقی که عموماً تبدیل به بحران برای پلیس و راهداری شده و منجر به یک طرفه شدن این جاده می‌شود.

1391031515371476_PhotoL22329

اما دوای درد این سالها در جاده چالوس که همواره مسافرانش با صف‌های طویل خودروهای عبوری خو گرفته‌اند آیا تصمیماتی چون اخذ عوارض آن هم به مبلغ ۲۰ هزار تومان است؟ تکلیف بودجه‌هایی که برای بهبود وضعیت این جاده اختصاص می‌یابد چه می‌شود؟

10610563247128661791012012157533714126

جاده چالوس هر سال با فرسایشی دست و پنجه نرم می‌کند که فعلاً ترمیمی برای آن در کار نیست و بیشترین ضرر آن را ساکنان آبادی‌ها و روستاهای اطراف آن متحمل می‌شوند.

عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز درباره پیشنهاد فروش کارت‌های ۲۰ هزار تومانی برای تردد در جاده چالوس به خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: جاده چالوس تنها جاده دسترسی به غرب مازندران است و متأسفانه هر ساله اعتبارات عمرانی که برای مازندران تخصیص داده می‌شود به جای چالوس به فیروزکوه و هراز برای راه‌سازی سوق داده می‌شود.

142181166352118632418767115142230179185138

وی ادامه‌ می‌دهد: البته استدلالشان این است که چون هزینه‌های راه‌سازی در چالوس سرسام‌آور است همان مقدار بودجه اندکش را هم صرف جای دیگری می‌کنند در حالی‌که تنها راه نجات این جاده از وضعیت فعلی، تعریض جاده است و مابقی کارها تنها نقش مسکن را دارند البته بعضی از این پیشنهادات نه تنها به عنوان مسکن، درد را برطرف نمی‌کنند بلکه خودشان تشدید کننده درد می‌شوند.

1903619116016621220295942505522713699139181

به اعتقاد مدیر کل گردشگری استان البرز، اصلاً پیشنهاد دریافت ۲۰ هزار تومان برای ورود به جاده چالوس قانونی نیست و بازدارندگی هم ندارد چون کسی که قرار است برود شمال کشور حداقل یک تا دو میلیون تومان خرج کند و از سفرش لذت ببرد رقم ۲۰ هزار تومان برایش رقمی نیست آن را هم می‌پردازد اما از جاده چالوس می‌رود!

9215921768981201499524715867156249277163

میرچی با تأکید بر اینکه جاده چالوس یکی از معابر اصلی گردشگری کشور محسوب می‌شود و تصمیم‌گیری درباره آن قطعاً به سازمان گردشگری مرتبط است، تصریح می‌کند: اصلاً از گردشگری در این باره نظری نخواسته‌اند در حالی که اگر روزی دسترسی دیگری برای غرب مازندران ایجاد کنند جاده چالوس باید در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد و فقط به عنوان یک مسیر تفرجگاهی به آن نگاه شود.

19624369162173512519577195212011321844143

وی بر این نکته نیز تأکید می‌کند که مسئولان در تصمیم‌گیری‌هایشان درباره این جاده به فشاری هم که به سکنه آبادی‌ها و روستاها وارد می‌کنند فکر کنند.

فرماندار کرج در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی از شهروندان، گفته است: در سال های اخیر جاده چالوس با آسیب های زیادی از لحاظ زیست محیطی مواجه شده که اجرای طرح دریافت ۲۰ هزار تومان از خودروها می تواند سبب برطرف شدن بسیاری از مشکلات زیست محیطی این منطقه، از جمله پاکسازی محیط زیست ، نگهداری و محافظت از جنگل ها و مراتع و رودخانه‌ها شود.

2091239155789761187184946319120430171105

در حالی‌که فرماندار چالوس در واکنش به این طرح می‌گوید:”عدم امدادرسانی به‌موقع به حادثه‌دیدگان در جاده چالوس، ممانعت از عبور و مرور کامیون‌های حمل بار و دیگر مشکلات در این مسیر به‌خوبی گواه این مطلب است که پرداختن حق تردد، اجحافی در حق مردم منطقه است. دریافت مبلغ راه حل مناسبی برای رفع مشکل نیست، اما امیدواریم این طرح به‌عنوان پیشنهاد باشد، زیرا اگر اجرایی شود حتماً با مسئولان ملی مکاتبه خواهد شد و ضمن اینکه این طرح یعنی دریافت مبلغ از خودروها طرح کارشناسی شده نیست و قطعا پذیرفتنی نخواهد بود.”

3154184321945312372411105969792308740

از سوی دیگر عباس آخوندی، وزیر راه نیز گفته است: “در حال حاضر قانونی برای اخذ عوارض تردد خودروها در جاده چالوس وجود ندارد و فعلا این موضوع نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد.”

481832261612331952138582913510515452233122

جاده چالوس به عنوان دارنده بی‌نظیرترین مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور برای بهبود وضعیت تردد گردشگران به جای معطل ماندن در گیر و دار پیشنهادهای آنی و گذرا، نیازمند اجرای طرح‌های کارشناسی شده در کم‌ترین زمان ممکن است چرا که فرسایش مستمر این جاده یک تهدید جدی است.

درباره ی اکوتو

اکوتو ، یعنی اقتصاد و گردشگری در خدمت هم ، در کنار هم ، گردشگری صرف برای قشر مرفه جامعه است و اقتصاد صرف ، برای کسانی است که فکر می کنند زندگی فقط پول است ! باید پول درآورد و از زندگی لذت برد ، گردشگری شاید بهترین لذت دنیاست...

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *