پست وبلاگ

تشریح آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران

تشریح آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران

محسن سرخو در جریان یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران درنطقی خارج از دستور  با اشاره به اینکه هفته گذشته روز تأمین اجتماعی را پشت سر گذاشتیم، گفت: این سازمان در حال حاضر با پوشش حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت عنوان بیمه‌شدگان اصلی و تبعی بیشترین مخاطب را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی سازمانی است که سهامداران اصلی آن کارگران و بازنشستگان هستند و این سازمان در تهران ۲ میلیون و ۴۷۷ نفر بیمه شده اصلی و ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار نفر تبعی و ۴۴۰ هزار نفر مستمری‌بگیر دارد.

سرخو در ادامه اظهارات خود گفت: در شهر تهران تعداد ۷ بیمارستان و ۲۸ کلینیک تخصصی و دی‌کلینیک و درمانگاه به طور مستقیم درمان خود را به بیمه‌شدگان و مستمری‌شدگان این سازمان ارائه می‌دهند؛ به طوری که ما در کشور ۳۵۰ مرکز درمانی که ۷۸ بیمارستان و بقیه درمانگاه‌های تخصصی و عمومی هستند را داریم.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات درمان سازمان تأمین اجتماعی یک سوم در درمان مستقیم و دو سوم در درمان غیرمستقیم به مصرف می‌رسد و کل بودجه‌های درمان سازمان، یک سوم بودجه خود را تشکیل می‌دهند و دو سوم آن مربوط به مستمری‌بگیران و بازنشستگان است.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ اشاره کرد و گفت: از آنجا که هدایت این مذاکرات با پشتیبانی مقام معظم رهبری بوده، بنده به خاطر این تدابیر مدبرانه مراتب سپاس و تشکر خود را به حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سربازان جبهه دیپلماسی اعلام می‌دارم که توانستند دنیا را قانع کنند که برنامه‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

وی افزود: علی‌رغم فتوای مقام معظم رهبری در حرمت استفاده و بکارگیری سلاح هسته‌ای قدرت‌های جهانی هنوز ابهاماتی داشتند که خوشبختانه رفع شد. توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی از نظر اهمیت و نیز فرآیند و ترکیب نیروهای درگیر در آن در تاریخ معاصر کشورمان، اگر نگوییم بی‌سابقه اما به حق کم سابقه است.

سرخو گفت: در سال‌های بعد ازانقلاب اسلامی و حتی پیش از آن کمتر موردی را می‌توان یافت که قدرت‌های جهانی حاضر به وارد شدن به یک فرآیند طولانی مدت از مذاکره با ایران شده و در نهایت حاضر به توافق با ما در شرایط برابر شوند و به رسمیت شناختن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای که می‌تواند پس از حدود ۲۰ سال آزادانه در فعالیت‌های پزشکی، کشاورزی و دامی ‌هسته‌ای، انرژی و برق هسته‌ای و همچنین غنی‌سازی اورانیوم فعالیت کنند، گام بزرگ در جهت شکوفایی اقتصاد کشور است.

وی اظهار داشت: در حالی که در بسیاری از بحران‌های جهان معاصر قدرت‌های بزرگ به جای مذاکره راه فشار را برگزیدند، در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آنچه به حل مسئله منجر شد، نه فشار بلکه پذیرش منافع متقابل بود، نفس مذاکره‌های جدی و طولانی با قدرت‌های جهانی در سطوح عالی وزارتی نشان از وزن و اهمیت ایران در معادلات جهانی دارد که باعث مباهات همه ایرانیان است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اهمیت این مسئله زمانی بیشتر آشکار می‌شود که آن را در کنار این واقعیت در نظر آوریم که برای ایالات متحده آمریکا نیز مذاکرات هسته‌ای ایران در ۲۰ سال گذشته از نظر پیچیدگی و مدت زمان انجام‌،کم سابقه بوده است و به این ترتیب فرایند رسیدن به توافق هسته‌ای، خود یکی از شواهد موجود برای درک میزان عزت‌مندانه بودن این ابتکار دیپلماتیک است.

وی افزود: تمامی برنامه‌های ملی از جمله برنامه هسته‌ای در افق پیشرفت ایران و در قالب رسیدن به چشم‌انداز یعنی موقعیت برترعلمی، فناوری، اقتصادی و سیاسی در منطقه تعریف شده و معنا پیدا می‌کند و به این ترتیب تمامی برنامه‌ها و مولفه‌های پیشرفت و توسعه ملی باید مکمل و تقویت‌کننده یکدیگر باشند و بنابران برای دست‌یابی به اهداف کلان نمی‌توان شرایطی را متصور شد که در آنها پیشرفت در یک عرصه به زیان سایر عرصه‌ها صورت پذیرد و از اینروست که می‌توان توافق هسته‌ای را تضمین کننده حفظ تعادل میان برنامه‌های گوناگون توسعه ملی دانست.

سرخو در ادامه سخنان خود به موضوع حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران اشاره کرد و گفت: نخستین برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در تاریخ ۱۲ خرداد ۸۸ به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران برای افق زمانی ۱۳۹۳-۱۳۹۷ در پایان سال ۹۲ به تصویب شورا رسید و این برنامه با رویکرد جدید که در واقع تلفیقی از ویژگی‌های برنامه ۵ ساله شهرداری و برنامه عملیاتی است تهیه شده و تحت عنوان برنامه عملیاتی ۵ ساله شهرداری تهران نامگذاری شده است.

سرخو خاطر نشان کرد: یکی از وظایف شورای اسلامی شهر تهران نظارت بر حسن اجرای مصوبات در شهرداری و سازمان‌های تابعه آن است بنابراین داشتن اطلاعات با آمار دقیق و کامل لازمه تصمیم‌گیری‌های درست و هدفمند است و به هر میزان که آمار و اطلاعات دقیق‌تر و واقعی‌تر باشد، فرصت برنامه‌ریزی بهتر و هدفمند، بیشتر و بالاتر خواهد بود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: در پایان سال ۹۲ کلانشهر تهران ۱۵۲ کیلومتر خط مترو در دست بهره‌برداری داشت و میانگین زمان فاصله ۲ قطار بین ۴ تا ۶ دقیقه بود. پیش‌بینی توسعه مترو در برنامه ۵ ساله تا سال ۱۳۹۷ مبنی بر بهره‌برداری سالانه ۳۰ کیلومتر خط جدید مترو است همچنین تعداد قطارها به نحوی پیش‌بینی شده است که در خطوط موجود فاصله زمانی بین دو قطار به میانگین ۲٫۵ دقیقه کاهش پیدا کند در ضمن ۵۰ کیلومتر خط متروی فرودگاه امام نیز که به کمک دولت در دست احداث است، طی این دوره به بهره‌برداری خواهد رسید این در حالی است که شهر تهران برای دسترسی‌های داخلی و همچنین دسترسی‌به شهرهای پیرامونی نیاز به ۷۴۰ کیلومتر مترو دارد.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای برنامه ۵ ساله دوم شهرداری، ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران مشغول فعالیت بودند که از این تعداد حدود ۲ هزار دستگاه فرسوده و از رده خارج بود و شورای اسلامی شهر تهران در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری پیش‌بینی کرد که تعداد اتوبوس‌های در دست بهره‌برداری به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه افزایش یابد که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه آن برقی پیش‌بینی شده است.

سرخو خاطرنشان کرد: همچنین تعمیرات اساسی و بازسازی ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز طی این دوره منظور شده است در حالی که شهر تهران حداقل به ۱۱ هزار اتوبوس آماده به کار و پاک (بدون آلاینده) نیاز دارد، در همین راستا پیش‌بینی لازم در برنامه به عمل آمده است تا تمامی سیستم‌های دیزلی اعم از اتوبوس و کامیون‌های شهر تهران تا پایان برنامه ۵ ساله (پایان ۱۳۹۷) مجهز به فیلتر جذب دوده شوند.

سرخو در ادامه جلسه اضافه کرد: همچنین در سال اول برنامه ۵ ساله دوم شهرداری ۷۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه تاکسی در شهر تهران در حال تردد بوده‌اند و این تاکسی‌ها به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۵ لیتر و روزانه ۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که تاکسی‌های هیبریدی به طور متوسط فقط ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند و با احتساب ۷۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه تاکسی شاهد آن خواهیم بود که در هر سال به میزان ۴۶۷٫۶۹۴٫۰۰۰ لیتر بنزین صرفه‌جویی داشته باشیم و به همین نسبت آلودگی هوای شهر تهران هم کاهش می‌یابد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: در سال اول برنامه ۵ ساله شهرداری در شهر تهران ۹۰۰ هزار جابجایی در روز توسط موتورسیکلت‌ها صورت می‌گرفت که بر اساس آخرین بررسی‌های مرکز کنترل کیفیت هوای تهران هر موتورسیکلت ۶ برابر یک خودرو آلودگی هوا و ۲ برابر آلودگی صوتی تولید می‌کند و بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها است.

وی افزود: ورود موتورهای برقی علاوه بر کاهش تصادفات، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۰ تا ۱۵ درصد در ذرات معلق هوا و بالغ بر ۳۰ درصد در آلاینده‌های گازی تهران نقش دارند که دلیل این موضوع کارکرد بسیار بد موتور آنها و تنظیم نبودن این وسیله نقلیه است.

سرخو گفت: در صورتی که شهرداری تهران به تعهدات خود طبق برنامه عمل کند شاهد آن خواهیم بود که سهم وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی تا پایان برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران افزایش یابند که از آن جمله می‌توان به سهم مترو از جابجایی‌های روزانه (از ۱۳٫۸ درصد در سال ۹۲ به ۲۵٫۷ درصد در سال ۹۷ ) سهم اتوبوس از جابجایی‌های روزانه (از ۲۰ درصد در سال ۹۲ به ۲۹٫۳ درصد در سال ۹۷) سهم تاکسی از جابجایی‌های روزانه (از ۲۲٫۳ درصد در سال ۹۲ به ۲۰ درصد در سال ۹۷) اشاره کرد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: برنامه ۵ ساله در اولین سال آن سال ۹۳ با نگاه به اهمیت حفظ فضای سبز، کاهش آلودگی هوا و سامان دادن به وضعیت ترافیک از طریق توسعه حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) تدوین شد.

اما گزارشات داده شده از سوی شهرداری تهران حاکی از آن است که در سال اول، برنامه‌های مصوب تحقق نیافته است به طوری که از ۲۸ کیلومتر مترویی که می‌بایست در سال ۹۳ به بهره‌برداری می‌رسید تنها ۱۸ کیلومتر آن آماده شده است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: در بودجه سال ۹۳، ۳ هزار میلیارد ریال بابت خرید اتوبوس دیزلی و ۵۰۰ میلیارد ریال بابت خرید اتوبوس برقی منظور شده است ولی تنها ۶٫۶۷ درصد این بودجه در بخش اتوبوس‌های دیزلی و صفر درصد در بخش اتوبوس‌های برقی تخفیف داده شده است که نهایتاً منجر به خرید ۱۶ دستگاه اتوبوس شهاب خودرو و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۲ کابین شده که در مرحله ترخیص از گمرک است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در ۶ ماهه اول سال ۹۳ اقدامات خوبی انجام گرفت و اعتبارات مناسبی برای حوزه مترو و اتوبوسرانی تخصیص یافت ولی در ۶ ماهه دوم سال گذشته این روند کاهش داشت و باعث شد که تعهدات مترو و اتوبوسرانی تحقق نیابد.

وی همچنین به اعتبارات بخش حمل و نقل اشاره کرد و گفت: این اعتبارات باید به موقع پرداخت شوند. توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی جزو اولویت‌های برنامه ۵ ساله است و شورای شهر تهران نسبت به پروژه‌های حمل و نقل عمومی حساس است و موافق کاهش بودجه احداث مترو و اتوبوسرانی نیست، اما در عملکرد سال ۹۳ شهرداری تهران، بودجه کافی تخصیص داده نشده است.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: شورای شهر تهران با مصوب کردن برنامه ۵ ساله دوم که با بررسی موشکافانه همراه بود، تنها بخشی از وظایف خود را انجام داده است و باید در جهت تحقق این برنامه با همدلی و همکاری بیشتر، تمامی تلاش خود را به کار گیریم.

وی با اشاره به چند دغدغه شخصی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران گفت: کاهش آلودگی هوای شهر تهران، بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت‌ فرسوده از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بدیهی است که در حل این مهم در شهرداری و شورای شهر تهران بدون همکاری همه اعضا امکان‌پذیر نیست و به همین منظور امیدواریم بتوانیم در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی با خرد جمعی همدلی و همفکری گام‌های مؤثری برای رضایتمندی شهروندان برداریم.

درباره ی اکوتو

اکوتو ، یعنی اقتصاد و گردشگری در خدمت هم ، در کنار هم ، گردشگری صرف برای قشر مرفه جامعه است و اقتصاد صرف ، برای کسانی است که فکر می کنند زندگی فقط پول است ! باید پول درآورد و از زندگی لذت برد ، گردشگری شاید بهترین لذت دنیاست...

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *