پست وبلاگ

قطار برقی مشهد-تهران تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد

قطار برقی مشهد-تهران تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد

سیدمحمد راشدی عصر امروز در حاشیه مراسم راه‌اندازی قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی توسعه قطار حومه‌ای بوده که در راستای کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای بسیار تأثیرگذار است و در همین راستا قطار حومه‌ای نیشابور-بینالود-مشهد راه‌اندازی شد.

وی افزود: این قطار با همکاری شرکت رجا راه‌اندازی شده و از واگن‌های دو طبقه و جدید استفاده شده است.

معاون مسافری راه‌آهن کشور با بیان اینکه هزینه تمام شده هر واگن ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود، خاطرنشان کرد: در گام نخست دو واگن با ظرفیت ۲۱۶ نفر (۱۰۸ نفر در هر واگن) فعال شده که افزایش آن تا ۱۲ واگن امکان‌پذیر است، حتی امکان افزایش قطار هم وجود دارد.

راشدی تصریح کرد: در کل کشور باید جابه‌جایی حداقل ۵ میلیون نفر را از طریق قطار حومه‌ای داشته باشیم  و سال گذشته ۳ میلیون نفر از این طریق جابه‌جا شدند که امسال این عدد با افزایش ۲ میلیون نفری به ۵ میلیون نفر رسید.

وی تأکید کرد: خط سوم توسعه راه‌آهن نیشابور-مشهد از ایستگاه کاشمر در دستور کار قرار گرفته که تا ۳ سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، همچنین راه‌اندازی قطار حومه‌ای سبزوار-مشهد هم در دستور کارمان قرار گرفته است.

معاون مسافری راه‌آهن کشور با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه (سال ۱۴۰۰) باید آمار جابه‌جایی ریلی در کل کشور به ۶۴ میلیون نفر برسد، عنوان کرد: از این ۶۴ میلیون نفر ۲۰ میلیون نفر سهم قطار حومه‌ای است، محدودیت ناوگان ریلی برای قطار حومه‌ای کمتر بوده قراردادی با شرکت اریکو منعقد کردیم که باید تا پایان سال ۲۳ ایرباس (هر ایرباس شامل ۴ واگن) را تحویل دهد.

راشدی گفت: سیاست استفاده از قطار حومه‌ای در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ بوده که برای کاهش ترافیک و حوادث جاده‌ای تأثیر بسزایی دارد و هم‌اکنون در سطح کشور استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و تهران قطار حومه‌ای دارند، همچنین تعداد قطارهای حومه‌ای پایتخت هم افزایش می‌یابند و اتصال خطوط مترو در ایستگاه ورودی راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته و در گام نخست آن هم خط ۳ مترو تهران به ایستگاه راه‌آهن این شهر متصل شد.

وی افزود: احداث شبکه ریلی در مسیر بلند برعهده معاونت توسعه وزارتخانه راه و شهرسازی بوده و برنامه ما هم افزایش خطوط ریلی حومه‌ای است.

معاون مسافری راه‌آهن کشور با تأکید بر اینکه توسعه شبکه ریلی در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته است، گفت: قطار برقی مشهد-تهران با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت مسافر این خط را ۴ برابر خواهد کرد.

راشدی تصریح کرد: تغییر مسیر قطار مشهد-قم از دیگر اقدامات در دست اجراست و از مشهد به گرمسار و از آنجا به قم می‌رود و دیگر مسیر گرمسار به تهران و تهران به قم را طی نخواهد کرد، تغییری که موجب کاهش ترافیک ریلی به ویژه در پایتخت می‌شود.

وی تأکید کرد: آماده‌سازی مسیر ریلی قطار مشهد-گرگان توسط معاونت توسعه ریلی راه‌آهن کشور در حال انجام است و مراحل پیشرفت کاری این خط هم رضایت‍‌بخش بوده است.

معاون مسافری راه‌آهن کشور با بیان اینکه روزانه ۲۳ رام قطار از تهران به سمت مشهد حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ ناوگان زیادی وارد مجموعه ریلی کشور شدند و هم‌اکنون ناوگان ریلی کشور ۲ هزار واگن دارد که به دلیل سرمایه‌گذاری کم متوسط عمر واگن‌ها ۳۰ سال است.

درباره ی اکوتو

اکوتو ، یعنی اقتصاد و گردشگری در خدمت هم ، در کنار هم ، گردشگری صرف برای قشر مرفه جامعه است و اقتصاد صرف ، برای کسانی است که فکر می کنند زندگی فقط پول است ! باید پول درآورد و از زندگی لذت برد ، گردشگری شاید بهترین لذت دنیاست...

مقالات مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *