پست وبلاگ

دشمنان گردشگری چه کسانی هستند؟

دشمنان گردشگری چه کسانی هستند؟

گروه گردشگری و میراث فرهنگی اکوتو ؛ ایران، سرزمین کهن و اعجاب انگیز ما ظرفیت های بسیاری برای توسعه گردشگری دارد. کشور چهارفصل ما با دارا بودن جاذبه های طبیعی، آب و هوا، قومیت ها، زبان ها، غذاها و … گوناگون و در عین حال فرهنگ و تمدنی غنی و شناخته شده در سطح جهان، بدون اغراق قادر است به یکی از برترین مقصدهای گردشگری در سطح جهان تبدیل شود. با وجود بسیاری از این ظرفیت ها، طی دهه های گذشته چشم گردشگران خارجی به زیبایی های ایران مهمان نشده است.
امروزه صنعت گردشگری در سطح جهان به عنوان یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنایع و منبع درآمدی قابل اعتنا شناخته و از آن به عنوان موتور توسعه نام برده می شود. از همین رو سرمایه گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه های جهانگردی رو به افزایش است. مهم تر اینکه گردشگری افزون بر در بر داشتن درآمدهای فراوان، صنعتی بسیار پاکیزه و فرهنگی است و به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری نیز کمک فراوانی می کند. این در حالی است که در ایران، در کنار مشکل های فراوان در راه توسعه و ارتقای این صنعت، اهتمام و برنامه ریزی درست در جهت رفع چالش ها و مانع ها نیز وجود ندارد و تاسف بارتر اینکه عده ای در تلاش برای سنگ اندازی در این راه هستند.
در ادامه به چند نکته در این خصوص اشاره می کنیم:
۱- سازمان های جهانی همچون «یونسکو» طی سال های اخیر ایران را بارها به عنوان یکی از زیباترین مقصدهای گردشگری جهان انتخاب کرده اند. با این حال، این ظرفیت شگفت هرگز آنگونه که باید به عرصه ظهور نرسیده است. برخی کارشناسان گردشگری دلیل اصلی این رشد ناکافی را عامل های متعددی همچون نبود فرهنگ صحیح استقبال از گردشگران در کشور، تلاش شماری از دولت ها و جریان های بین المللی و منطقه ای برای حذف جایگاه ایران از بازارهای جهانی، برخی تنگ نظری های مانع تراشه پیش روی ورود گردشگران و … عنوان می کنند. در این میان شاید بتوان تاثیرگذارترین عامل را نبود برنامه ریزی صحیح برای توسعه گردشگری در کشور و نبود نگاهی عنوان کرد که گردشگری را یکی از چرخ دنده های اصلی توسعه کشور می داند.
۲- علاوه بر ایجاد بسترهای اقتصادی و شهری لازم در راستای توسعه گردشگری و پذیرایی شایسته از گردشگرانی که ایران را به عنوان مقصد سفرهای خود برگزیده اند، این صنعت به بسترهای فرهنگی فراوانی نیازمند است؛ بسترهایی که دولت می تواند از طریق آموزش به ویژه در مدرسه ها به ایجاد آن ها کمک کند. البته مردم کشور ما همواره به عنوان مردمی مهمان دوست و مهربان با گردشگران خارجی شناخته شده اند و رفتار دوستانه آن ها همیشه به عنوان خاطره ای خوش بر ذهن گردشگران نشسته است. با وجود این، سرمایه گذاری فرهنگی در این حوزه قادر خواهد بود به ارتقای هرچه بهتر گردشگری کمکی شایان کند.
۳- گردشگری نیز مانند بسیاری دیگر از حوزه ها که امید می رفت با روی کار آمدن دولتی معتدل و به ویژه بعد از توافق هسته ای و آشتی با جهان رشد کند، با مانع بزرگی به نام دلواپسی روبرو شد. البته گروه های تندرو از سال ها پیش برای جلوگیری از وقوع و تحقق هرآنچه بوی تغییر و آشتی با جهانیان می داد تلاشی فزاینده را آغاز کرده بودند ولی بعد از توافق هسته ای، تلاش خود را در راستای کمرنگ کردن امیدهای مردم ایران افزایش دادند. نکته تاسف بارتر اینکه دلواپسان در این راه تنها به ایجاد محدودیت عینی برای گردشگران خارجی اکتفا نکرده اند و برای تصویب قانون های تامل برانگیزی همچون ممانعت از ورود گروه هایی که گردشگران مرد و زن در آن ها وجود دارد به تکاپو افتاده اند.
نمونه تاسف بار این تلاش ها را مدتی پیش در برخورد دور از شان و نادرست پلیس راه نایین، به عنوان یکی از پرجاذبه ترین شهرهای ایران با گردشگران یکی از تورهای داخلی و تنها به جرم حضور همزمان زنان و مردان در این تور شاهد بودیم؛ زنان و مردانی که گفته می شود بیشتر آنان محارم یکدیگر بودند.
۴- یکی از مهم ترین عامل ها در توسعه صنعت گردشگری، بهره گیری از ظرفیت رسانه در راستای نمایش زیبایی های گردشگری و در عین حال فرهنگیِ مردم یک کشور و ترغیب جهانیان برای سفر به آن است. بسیاری از مردم جهان با وجود دیدن عکس ها و تصاویر متعدد از زیبایی های ایران، آشنایی چندانی با کشور و مردم ما ندارند. در این میان باید به جرات گفت که کشور ما در حوزه رسانه و به ویژه مستندسازی که قادر است به بهترین شکل معرف جاذبه های گردشگری ایران باشد بسیار ضعیف عمل کرده و در مقابل، برخی کشورها به بهترین و حرفه ای ترین شکل ممکن با بهره گیری از رسانه به چهره سازی از کشور ما به شیوه دلخواه پرداخته اند.
۵- یکی از مهم ترین نکته هایی که در پایان می توان به آن اشاره کرد لزوم توسعه گردشگری در راستای کاستن از اتکای اقتصادی کشور به منابع انرژی و طبیعی است. مشکل های متعدد زیست محیطی ایجاد شده طی سال های اخیر نیز نه تنها گردشگری و زیبایی های ایران بلکه زندگی میلیون ها ایرانی را نیز تهدید می کند و در صورت ادامه روند کنونی، به زودی شمار بیشتری از منبع های و زیبایی های طبیعی کشور ما نابود خواهد شد.
کشورهای فقیر و کم امکاناتی همچون اوگاندا، کنیا، نامبیا و … طی سال های اخیر با درک صحیح از مزیت های بالای صنعت گردشگری، سرمایه گذاری فراوانی در این حوزه انجام داده اند و گردشگری آن ها پیشرفت فراوانی داشته است. در این میان ضروری است که کشور ما نیز با سرمایه گذاری روی این ظرفیت پرکشش و بسیار سوددهِ اقتصادی، برنامه های درستی را در راستای رشد هرچه بیشتر آن تبیین کند.

درباره ی اکوتو

اکوتو ، یعنی اقتصاد و گردشگری در خدمت هم ، در کنار هم ، گردشگری صرف برای قشر مرفه جامعه است و اقتصاد صرف ، برای کسانی است که فکر می کنند زندگی فقط پول است ! باید پول درآورد و از زندگی لذت برد ، گردشگری شاید بهترین لذت دنیاست...

مقالات مرتبط

1 دیدگاه در “دشمنان گردشگری چه کسانی هستند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *